Παιδιά - Λογοθεραπεία - Αποκατάσταση διαταραχών ομιλίας σε παιδιά & ενήλικες

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Διαταραχές
Φωνολογική Διαταραχή:


Το παιδί μπορεί να σχηματίσει το επίμαχο φώνημα αλλά δεν μπορεί να αντιληφθεί τις μικρές διαφορές του από ένα άλλο φώνημα, που παρουσιάζει κάποια κοινά χαρακτηριστικά (δεν υπάρχει πρόβλημα στους αρθρωτές). Είναι  λάθη στην παραγωγή, τη χρήση, την έκφραση ή την οργάνωση του ήχου, υποκαταστάσεις ή παραλείψεις ήχων π.χ. λέει "τατα" αντί για "πατάτα", "φάλασσα" αντί για "θάλασσα", "πίτι" αντί για "σπίτι"



Αρθρωτική Διαταραχή:


Εμφανίζεται στην προσχολική ηλικία του παιδιού και μπορεί να είναι μακροχρόνια. Οφείλεται σε οργανικά αίτια (χείλη, γλώσσα, δόντια, υπερώα, φάρυγγα) και σε λειτουργικά αίτια   (λανθασμένα μοντέλα άρθρωσης, τρόπου άρθρωσης και τοποθέτησης των αρθρωτών).
Τα άτομα με διαταραχές στην άρθρωση έχουν δυσκολία :
- Στην παραγωγή ενός συγκεκριμένου φωνήματος
- Στην παραγωγή συγκεκριμένης ομάδας φωνημάτων (π.χ. συριστικά )



Καθυστέρηση Λόγου & Ομιλίας:


Το 4% των παιδιών ηλικίας 3 ετών παρουσιάζουν καθυστέρηση στο λόγο και στην ομιλία τους. Οι αιτίες για να καθυστερήσει η ανάπτυξη της ομιλίας ενός παιδιού είναι πολλές (δυσκολίες στον στοματοκινητικό συντονισμό - ελλείμματα στοματικής κοιλότητας - προβλήματα ακοής). Αναφερόμαστε σε καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και: έχει περιορισμένο λεξιλόγιο, επικοινωνεί περισσότερο με νοήματα, δυσκολεύεται να πει το όνομά του, την ηλικία του, ο λόγος του είναι ακατανόητος από τρίτους κ.α.



Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ - SLI):


Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου που μπορεί να επηρεάσει τον εκφραστικό όσο και τον αντιληπτικό λόγο. Δεν οφείλεται σε νευρολογικές, αισθητικό-κινητικές, γνωστικές η συναισθηματικές βλάβες. Χαρακτηριστικό των παιδιών με ΕΓΔ είναι ο αργός ρυθμός γλωσσικής ανάπτυξης συγκριτικά με τα φυσιολογικά στάδια ανάπτυξης. Ορισμένα χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής είναι: η χρήση απλής δομής προτάσεων Υ-Ρ-Α, οι οποίες μπορεί να είναι και συντακτικά λάθος, η λανθασμένη χρήση γραμματικών κανόνων, λανθασμένη χρήση ρηματικών χρόνων, ερωτηματικών προτάσεων, αντωνυμιών κ.α., οι φωνολογικές δυσκολίες, οι δυσκολίες εκμάθησης, οι δυσκολίες στην περιγραφή κ.α. Παρατηρούνται δυσκολίες σ' όλη τη δομή της γλώσσας. Σύμφωνα με τις Bishop & Snowling (2004) από τα παιδιά με ΕΓΔ, περίπου το 50% θα αντιμετωπίσει δυσκολίες στην ανάγνωση και θα αναπτύξει δυσλεξία .




Διαταραχές Ροής της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία):


Τα περισσότερα παιδιά περνούν περιόδους δυσχέρειας στη ροή της ομιλίας κατά την περίοδο της γλωσσικής ανάπτυξης. Κάποια παιδιά θα εμφανίσουν ήπια συμπτώματα ενώ για κάποια άλλα η δυσκολία θα εξελιχθεί σε σοβαρότατο πρόβλημα. Παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες στη ροή της ομιλίας πριν την ηλικία των 3½ χρόνων είναι πιθανότερο να τις ξεπεράσουν, ενώ για παιδιά που εμφανίζουν τέτοιου είδους δυσκολίες μετά από αυτήν την ηλικία, οι πιθανότητες μειώνονται. Συμπτώματα: επαναλήψεις ήχων, συλλαβών αλλά και λέξεων, παύσεις εντός των λέξεων, επιμηκύνσεις ήχων, μπλοκαρίσματα, ταχείς ρυθμούς ομιλίας κ.α. Τα παραπάνω συμπτώματα συνήθως συνυπάρχουν  με συμπεριφορές όπως πετάρισμα των βλεφάρων, κλείσιμο των ματιών, αλλά και συναισθήματα άγχους, ντροπής, φόβου κ.α.



Μαθησιακές Δυσκολίες:


Μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολίες στους παρακάτω τομείς (ενδεικτικά παραδείγματα) :
Γραφή : Αντιστροφή/παράλειψη γραμμάτων, δυσκολία αποτύπωσης ιδεών, δυσκολίες στην σύνταξη και στην γραμματική.
Ανάγνωση : Δυσκολία στην ανάγνωση, παρερμήνευση πληροφοριών κ.α.
Μαθηματικά : Δυσκολίες στην επίλυση προβλημάτων, στην αρίθμηση, στις ορολογίες κ.α.
Μνήμη : Δυσκολία απομνημόνευσης πληροφοριών κ.α.
Οργάνωση : Δεν ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα κ.α.
Κοινωνικότητα : Κοινωνικά απομονωμένα κ.α.
Γνωστικές Λειτουργίες : Δυσκολία στην εξιστόρηση γεγονότων, οπτικο-χωρική σύγχυση κ.α.



Νοητική Υστέρηση:


Τα άτομα παρουσιάζουν περιορισμένες συναισθηματικές, κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες, συγκριτικά με τα άτομα της ηλικίας τους. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διαταραχές μεταβολισμού, σε μολύνσεις του εγκεφάλου (όπως μηνιγγίτιδα) και σε γενετικές ανωμαλίες (όπως το Σύνδρομο Down).
Αυτά τα άτομα παρουσιάζουν δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:  -  Στην επικοινωνία  -  Στην μνήμη  -  Στην συγκέντρωση  -  Στην αντίληψη  -  Στον λόγο και στην ομιλία  - Συναισθηματικές διαταραχές



Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ):


Πρόκειται για νευροαναπτυξιακές διαταραχές, οι οποίες επηρεάζουν τις επικοινωνιακές, κοινωνικές και γνωσιακές δεξιότητες των παιδιών. Βασικά χαρακτηριστικά: δυσκολίες στην επικοινωνία, στην κοινωνικότητα, στην κοινωνική κατανόηση, στον τομέα της φαντασίας, σε διάφορες πτυχές της ζωής (φαγητό, ύπνος, κίνηση, βλεμματική επαφή κ.α.), στη χρήση και κατανόηση της γλώσσας, στις αλλαγές του γνώριμου περιβάλλοντος, ασχολούνται με συγκεκριμένα αντικείμενα, κάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις. Τα παιδιά με ΔΑΔ συχνά παρουσιάζουν ιδιαίτερες μουσικές, κατασκευαστικές ικανότητες αλλά και μια ασυνήθιστη μνήμη. Η διάγνωση μπορεί να γίνει στην νηπιακή ηλικία από Παιδοψυχίατρο, Αναπτυξιολόγο, Ψυχολόγο.



Πολλαπλές Αναπηρίες:


Πρόκειται για παιδιά τα οποία πάσχουν από κάποιο σύνδρομο ή διάφορες νευρολογικές παθήσεις όπως είναι η εγκεφαλική παράλυση και οι εκφυλιστικές νευρολογικές παθήσεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις εμφανίζονται δυσκολίες σε όλους τους τομείς της γλώσσας, της ομιλίας και δυσκολίες κατάποσης.



_________________________________________

 
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού